زردی من از تو، جشن چهارشنبه سوری

«زردی من از تو، سرخی تو از من» در میزبان

چهارشنبه سوری در میزبان

آئین چهارشنبه‌سوری به عنوان بخشی از هویت گذشته مردم مازندران در مجموعه میزبان گرامی داشته شد.میزبان در این شب با اجرای برنامه‌های فرهنگی و بومی، لحظات خاطره‌انگیزی را برای مهمانان رقم زد.
جشن چارشنبه سوری از جشن های ملی و باستانی ایرانیان است و هنوز در بسیاری از شهرها و روستاهای ایران شب این روز را جشن می گیرند.در این شب اغلب مازندرانی‌ها، با برافروختن آتش و پریدن از سر کپه‌های آتش برای دورشدن از بدی‌ها و بلاها این شب را سر می‌کردند.

 

رسوم مازندرانی جشن چهارشنبه سوری

یکی از قدیمی‌ترین  رسوم مازندرانی‌ها  برای چهارشنبه آخر سال، پختن آش چهل گیاه است که این رسم همچنان به قوت خود باقی است. این آش از سبزی‌های تازه و خشک‌شده تهیه می‌شود. پختن آش ترش در اغلب نقاط مازندران رواج بیشتری دارد. این آش معمولا در صبح روز چهارشنبه‌سوری پخته می‌شود که به آن آش هفت ترشی نیز می‌گویند. برای پختن این آش از هفت نوع ترشی مانند آب نارنج، آب لیمو، آب انار، سرکه، گوجه سبز، و آب ازگیل استفاده می‌کنند.


آش چهارشنبه‌سوری

پختن آش چهل گیاه، آش ترش و آش گزنه برای شب چهاشنبه‌سوری در نقاط مختلف مازندران متداول است که پس از اتمام مراحل پخت، آنها را در ظرف می‌ریزند و بین آشنایان، فامیل و همسایه‌ها پخش می‌کنند. همچنین رسم است کسی که آش را دریافت می‌کند، ظرف آش را نشسته به صاحب آن تحویل می‌دهد، زیرا ین رسم را نشان از صمیمت در روابط می‌دانند.