تنها بازمانده های عصر یخبندان درمیزبان

تنها بازمانده های عصر یخبندان درمیزبان

در روز پنجم جولای ۲۰۱۹ برابر با چهاردهم تیر ۱۳۹۸، در چهل و سومین اجلاس کار‌گروه میراث‌جهانی، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) که در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد، مناطقی از جنگلهای هیرکانی یا جنگلهای شمال، با نام میراث طبیعی ایران، و تأیید اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) ثبت جهانی شد و در فهرست میراث جهانی قرار گرفت. بخش مهمی از این جنگلها در شهرستان ساری واقع شده است.
 جنگلهای هیرکانی تنها باز‌مانده دوران عصر یخبندان و دوره سوم زمین‌شناسی هستند و به لحاظ پایداری و قدمت از اهمیت بسیاری برخوردارند. دانشمندان این جنگلها را نمادی از فسیل‌های زنده دنیا می‌دانند و وجود جنگل‌های پهن برگ خزان‌کننده‌ی باستانی در این ناحیه‌ی رویشی، با وجود از بین رفتن مشابه آن در سایر نقاط دنیا، از جمله علل ثبت جهانی آن به شمار می‌رود.
از مهم‌ترین گونه‌های گیاهی در جنگلهای هیرکانی بین درختان، راش، ممرز، بلوط، توسکا، انجیلی، افرا، نمدار، بارانک، نارون، زبان گنجشک، انجیر، لرگ و سرخدار و بین گونه‌های درختچه‌ای، آلوچه‌ی وحشی، انار، شمشاد، ولیک، ازگیل، جل، خاس، گالش انگور، سیاه تنگرس طبی و خرمندی هستند. 
در میان نمونه‌های جانوری می‌توان به پلنگ، گراز، خرس، گرگ، مارال، روباه، شغال، سمور، سیاه گوش، خرگوش، موش جنگلی، راسو، قوچ، سنجاب، شوکا، کل، بز و از بین ساکنان آسمانیِ زیباترین جنگل‌های زمین، بهشت هیرکان یعنی پرندگان می‌توان به توکا، دارکوب، سار، سینه سرخ، سسک، چرخ ریسک، قرقاول، سهره، بلدرچین، قوش، کرکس، کبک، اردک نوک پهن و اردک‌اره، کبوتر جنگلی، عقاب و جغد اشاره کر‌د.
مجموعه میزبان درراستای مسئولیت اجتماعی خود درحفظ و نگهداری ازگونه های ارزشمند هیرکانی که میراث جهانی است نسبت به کاشت گونه های بومی جنگل‌های شمال اقدام کرد.
 بیش از 80 گونه درختی ودرختچه ای درجنگل‌های شمال وجود دارد که نزدیک 30 گونه ان در محوطه فضای سبزمیزبان با همکاری مجموعه باغ های هیرکانی کاشته شده است که در نوع خود بی‌نظیر است.
 بعضی از این درختچه ها در حال انقراض هستند و از طرف فائو به عنوان گونه های در حال انقراض معرفی شده اند.